Marketing i e-business: Crossover poslovanja za novo doba

Kada čovek otvori novine i pročita vest da je Srbija u 2011-toj dotakla dno i da je u našoj zemlji zaposlenost pala na istorijski minimum, malo koja tema može da privuče pažnju, pogotovu ako se radi o metodama i tehnikama koje u realnom životu mogu da povećaju sve ono što Srbija odavno nema – proizvodnju, zaposlenost, investicije i sveukupni razvoj društva.

Ali čak i da prenebregnemo narodnu umotvorinu koja kaže da „sit gladnom ne veruje“, mimo Srbije objektivno postoje zemlje koje su iskoračile u novi vek u kojem se koriste metode i alati koji unapređuju poslovnu klimu i životni standard njihovih građana. I to uprkos svetskoj finansijskoj krizi.

ZNANJE KAO KAPITAL: U sveprisutnom procesu globalizacije koga prati ekspanzivni razvoj tehnologije i medija, savremeni napredak društva, kao i dalji ekonomski razvoj čovečanstva, u najvećoj meri zasnovani su na razvoju informacionog društva, u kome je informacija, odnosno znanje jedan od najvažnijih resursa.

Kada znanje (odnosno informacije kojima raspolažete) postane ključni faktor uspešnog ekonomskog razvoja, dolazi do promene tradicionalnih obrazaca poslovanja i stvaranja novog modela biznisa – koji treba da odgovori izazovima globalnog tržišta.

Težište razvoja se, na taj način, pomera iz materijalne (eksploatacija prirodnih resursa, zavisnost od teške industrije, preskup transport itd.) u intelektualnu sferu – uz podršku informacija i niza mogućnosti koje nam pruža savremena digitalna, elektronska ekonomija.

Novi vid poslovanja: e-business

Istraživači različitih modela nove ekonomije jedinstveno zaključuju da je znanje postalo primarna sirovina i rezultat ekonomskih aktivnosti. Ključ uspeha savremenih preduzeća jeste u njihovoj sposobnosti privlačenja i/ili razvijanja vlastitog intelektualnog kapitala i njegovoj transformaciji u proizvode i usluge kako bi u globalnoj konkurenciji uspešno zadovoljila potrebe savremenih potrošača.

DIGITALNA EKONOMIJA: Da bi neko društvo, privreda ili preduzeće moglo da pređe u novu, naprednu fazu razvoja moraju se ispuniti mnogobrojni uslovi. Kao što su za nastanak industrijske revolucije bili neophodni brojni tehničko-tehnološki pronalasci i mašine, tako i najnovija faza razvoja društva i ekonomije zasniva se na razvoju, pre svega, informacione i (tele)komunikacione tehnologije.

U najširem smislu, osnovna infrastruktura koja omogućava postojanje elektronske (digitalne) ekonomije je informaciona tehnologija. Informaciona tehnologija se u proteklih nekoliko decenija toliko snažno razvila da se danas sastoji od nepreglednog broja uređaja, računara i sistema koji se stalno unapređuju u pravcu povećanja njihovog kapaciteta, brzine i mogućnosti upotrebe. Takođe, stalno se pojavljuju potpuno novi oblici informacione infrastrukture koji pomeraju dosadašnje granice IT-a.

Snažan razvoj informatičke tehnologije, pre svega Interneta i poslovnih modela koji su razvijeni i prilagođeni poslovanju na ovoj „svetskoj mreži“, značajno su promenili tradicionalni način poslovanja i marketinga. Novi oblici poslovanja i trgovanja (razvoj tzv. nove ekonomije i elektronske trgovine) izmenili su odnos i komunikaciju između marketing stručnjaka i potrošača.

INTERNET KAO KATALIZATOR PROMENA: Nema sumnje da je upravo razvoj Interneta u najvećoj meri doprineo novim oblicima elektronskog poslovanja i eksploataciji novih oblika marketinškog poslovanja, koji su „penzionisali“ tradicionalan 4P model marketinga, zasnovanog na krutom, zastarelom poimanju marketing miksa.

Internet – kao elektronska „mreža svih mreža“ – sistem je koji povezuje kućne, poslovne, akademske, vladine, vojne i druge mreže, a u kome dolazi do međusobne razmene informacija i usluga, od kojih su svakako najpopularnije WorldWideWeb, e-mail, chat ili prenos i razmena najrazličitijih vrsta fajlova (datoteka).

Sa druge strane, poslovanje na Internetu – (elektronsko) e-poslovanje (e-business) se opisuje kao poslovna transformacija koja se javlja eksploatacijom prednosti udruživanja preduzeća (integracija), procesa saradnje (kolaboracija) i globalnog mrežnog povezivanja, korišćenjem Interneta kao medija.

Internet okruženje obezbeđuje uslove i mogućnosti za razvoj novih oblika poslovanja koji konstituišu digitalnu ili novu ekonomiju. Ovim pojmovima danas najčešće označavamo industrije koje podstiču razvoj ili značajno učestvuju u elektronskom poslovanju i internetu, koje razvijaju i marketiraju kompjuterske hardvere i softwere i razvijaju, ili obezbeđuju, rastući niz telekomunikacionih usluga.

Specifične snage koje oblikuju savremeno informatičko (digitalno) doba su:

  •    digitalizacija i povezanost – eksplozija Interneta,
  •    novi oblici posrednika
  •    prilagođavanje potrošačima (customisation) i
  •    prilagođavanje željama potrošača (customerisation)

SRPSKA REALNOST: U našoj zemlji situacija nije nimalo ružičasta, mada je primetan izvestan napredak u poslednjih nekoliko godina. Iako je vidljiv rast broja računara u srpskim domaćinstvima i preduzećima, kada je u pitanju elektronsko poslovanje i korišćenje Interneta u svrhu kupovine i prodaje proizvoda i usluga, stanje nije ohrabrujuće. To potvrđuju i istraživanja Republičkog zavoda za statistiku, prema kojima 46,8% domaćinstava poseduje računar, a 36,7% i internet priključak. Nažalost, istraživanja su pokazala da čak 54 odsto građana ove zemlje nikad nije koristilo internet!

Kada je reč o elektronskoj trgovini, čak 87,4 odsto korisnika interneta nikada nije kupovalo ili poručivalo robu ili usluge putem ove mreže. Kao razlog zašto ne obavljaju kupovinu putem interneta 40% ljudi navodi kao odgovor moć navike, 10,5% brigu oko bezbednosti plaćanja, 9,6% neposedovanje platne kartice kojom se može plaćati preko interneta, a čak 59,2% da nikada nisu imali potrebe za tim. Sa druge strane 94,5% privrede poseduje internet vezu, ali samo 67% preduzeća ima internet sajt, a svega 22,4% preduzeća primenjuje neki oblik e-poslovanja.

Kaskamo za svetom: internet trgovina u Srbiji sporo napreduje

Prvi korak u razvoju elektronskih oblika poslovanja mora poteći od državnih institucija i regulatornih tela. Danas se Republika Srbija nalazi u početnoj fazi u postavljanju uslova i institucija za razvoj elektronske trgovine. Nasuprot trendu u razvijenim zemljama u Republici Srbiji se nije na adekvatan način propratilo kretanje elektronskog poslovanja i elektronske trgovine. Dosadašnja pravna regulativa u našoj zemlji predstavlja samo parcijalno rešavanje postojećih problema. Inostrana praksa Sjedinjenih Američkih Država kao i Evropske unije ukazuje na činjenicu da razvoj informacionih tehnologija koje se primenjuju u trgovini putem Interneta mora biti praćeno novim pravnim aktima, kao i konstantnim promenama i dopunama već postojećih pravnih propisa.

Tako kažu stručnjaci. Činjenica je, međutim, da nije samo država zakazala po ovom pitanju. Nizak nivo upućenosti i osposobljenosti za rad na računarima, razlog je što veliki broj menadžera u preduzećima i dalje ne pokazuje interesovanje za uvođenje elektronske trgovine, dok sa druge strane, problem je što i postojeću ponudu koristi tek simboličan broj kupaca/potrošača. Osim toga, možda i najveću prepreku predstavlja standard građana i njihova platežna (ne)sposobnost, koja direktno utiče na mogućnosti nabavke računara i prstupa internetu po povoljnim cenama. I tu dolazimo do začaranog kruga.

DA LI JE BUDUĆNOST „ELEKTRONSKA“: U kom će se pravcu ekonomija, pa samim tim i marketing razvijati veoma je teško proceniti jer je brzina promena velika i predviđanja budućeg razvoja obično su samo loše i nedovoljno precizne projekcije budućnosti. Sadašnji trendovi ukazuju da se ekonomija sve više seli na Internet, koji više nije samo mreža za povezivanje nego je i poslovno okruženje i osnovni generator novog razvoja. I Srbija bi morala da uhvati priključak, jer ukoliko i po ovom pitanju ostanemo po strani, na „slepom koloseku“, izgubićemo još decenije dok nam se ne ukaže neka nova prilika za sveobuhvatan razvoj. A tada će već možda biti isuviše kasno.

* * * * *

Napomena:

U članku je korišćena sledeća literatura:

Filipović V., Kostić M., Marketing menadžment, Teorija i praksa;

Milenović B., Ratković M., Strategije marketinga;

Kolaković M., Virtualna ekonomija, strategija;

Končar J., Petrović Katai. Z., Pravci razvoja elektronske trgovine u Republici Srbiji;

Milić M., Faktori uspeha u implementaciji elektronske trgovine.

 

Jedno mišljenje na „Marketing i e-business: Crossover poslovanja za novo doba

  1. Ako je za neku utehu, tehnološki (internet) jaz može mnogo brže, lakše i jeftinije da se prevaziđe nego industrijski, gde smo u decenijskom zaostatku. No, mnogo toga je na državi, koja nikako da se odredi, da li će biti „zemlja seljaka koji hrane pola Evrope“, „zemlja rudnih bogatstava“, reindustrijalizovana zemlja ili da se prebaci na hi-tech razvoj (koji bi najmanje koštao a najviše davao).
    Sve mi se čini da ćemo morati da se sačekamo na neke nove ljude u Vladi, 2016. ili 2020.

Postavi komentar