Moj pozdrav Dejvidu

Nisam dobro spavao čitavu prethodnu noć. Rano sam i ustao, smoren nekako. Otvaram Fejsbuk na telefonu, prelazim ovlaš pogledom preko feed-a, kad imam šta da vidim. Tačno u 7.30h – zapamtio sam, jer sam svega šest minuta kasnije, u neverici, podelio ovu vest na mom zidu – na zvaničnom profilu Dejvida Bouvija, u nekoliko šturih rečenica, obaveštavaju nas da je čovek umro. Od raka. Šta je bre ovo, jebote? Je l’ ovo fora neka? Nemoguće, pa čovek je izdao album prekjuče, na svoj 69. rođendan, slušam ga već dva dana; na nivou, bouvijevski, anti-pop rok, progresivna ploča do bola…

Proveravam vesti. Ništa ne piše. Da nije hakovan profil? Odlazim na zvaničan sajt, tamo već stoji, prekopirana kratka vest sa Fejsa, da je preminuo…

* * *

Jebote, nema dve nedelje da je Lemi otišao, sad ovaj car! Grozničavo tražim potvrdu na Guglu, još uvek ništa, pišu o odličnim kritikama Bouvijevog novog albuma, kad eto… Promaljaju se vesti, bojažljivo nekako, Holivud reporter, pa BBC, Gardijan.., krenulo je… ipak, istina znači.

Umro je besmrtan čovek. Potpuna kontradikcija, ej! Zigi sa Marsa, vanzemaljac! Okrenuo se i otišao. Jednostavno i spektakularno, baš kako je i živeo. Kapiram da je bližnjima samo rekao: “Ok, dosta je bilo, izvol’te toliko od mene. Ja sad odoh, a vi gledajte šta ćete…”

* * *

Malo je reći da je bio vizionar. P-p-p-promene, Changes, alter ego puta sto, mršavi beli vojvoda… Iskreno verujem da čitav rokenrol nije imao kreativnijeg umetnika od njega. Niti će imati, normalno. Bouvi je bio rokenrol. Nesputan, divlji, maštovit, zarazan. Otmen, nedodirljiv, a opet, nimalo arogantan. Dejvid Robert Džouns. Zna li ko tog čoveka? Ali Bouvi… pa to kad kažeš zvuči kao soliter. Kao Bouvi nož. Oštar, blještav i smrtonosan.

Dejvid je i umro na sebi svojstven način! I stvarao je do samog kraja. Kapiram da bi jedna ulica u Beogradu mogla da ponese njegovo ime – Ulica Dejvida Bouvija, ili Bouvijev bulevar. Zvuči tako normalno.

* * *

Baš sam prekjuče gledao njegov novi spot – Lazarus – mračan, bolestan nekako, ličio je ceo spot na svog glavnog junaka dok peva… Ali, završni kadar: Dejvid ulazi u starinski drveni ormar i zatvara vrata za sobom… Au jebote! Simbolično i bukvalno se oprostio od nas. Ali, čekaj malo, zar onaj Lazar nije vaskrsnut? Probuđen iz mrtvih? Tako će i Bouvi, sto posto. Čekam da se pojavi i kaže – A? Je l’ ste se usrali? Haha, tu sam, zajebavam vas, bre…

A možda i neće, ipak. Ali će on, svakako, biti živ kroz svoje pesme i ploče, kroz čitav taj muzički i umetnički opus veličine Amazona, prepunog kreativnih pritoka i muzičkih rukavaca, tako brutalnog u svojoj veličini i grandioznosti.

* * *

Dva puta sam ga gledao uživo. U punoj je snazi bio. Prvi put u Pragu, pre tačno dvadeset godina, u Hali sportova, 3. februara 1996. Čuvam kartu još uvek, poput neke intimne, privatne relikvije. Bio sam sa burazerom i drugarom iz Bratislave, Martinom. Čak nam je i moja keva pravila društvo. Vršnjaci skoro, Bouvi i ona… Setlista spektakularna, promoviše se album Autsajd – remek-delo napravljeno u Dejvidovoj kuhinji, uz kreativnu asistenciju Brajana Ina, čoveka koji je zaslužan za čuvenu Bouvijevu berlinsku trilogiju Lou, Hirous, Lodžer – i tu prvi put vidim i neverovatno talentovanu basistkinju Gejl En Dorsi. Uvodna pesma, Motel. Ludilo. To je on, stvarno. Evo ga, ispred mene, peva. Kakav osećaj.

* * *

I šta sad? Ništa, opraštam se od čoveka. Tužan sam. Kao blizak rod da mi je otišao. Ili prijatelj dobar. Znamo se, on i ja, već decenijama. Sećam se kad se prvi put pojavio u našem novobeogradskom stanu. Sa pločom Plešimo (Let’s dance). Od tada, a ima tome više od tri decenije, nikad nije ni izlazio iz moje kuće. Na svim adresama je bio. Znao je da pruži podršku i utehu, ili da razmrda telo i dušu; čak i da peva prateće vokale, dok ja, naglas, vičem njegove reči.

Nema više takvih. Jedinstveni Bouvi.

Pozdravljam te, prijatelju, i napravi žurku gore kad se smestiš.

UM, 11. januar 2016, 9.30h

* * *

Ostavite odgovor

