Pivo „vredno“ 104 milijarde dolara

Spajanjem dva najveća proizvođača piva na svetu, kompanija AB InBev i SABMiler, formira se privredni gigant, koji će podmirivati čak trećinu svetskog tržišta piva. Postavlja se pitanje može li dogovor ugušiti konkurenciju i povećati cene ovog popularnog alkoholnog napitka na globalnom nivou

Pijete li pivo? Onda pokušajte da zamislite sledeću situaciju: ulazite u prodavnicu ili restoran, bilo gde u svetu, i želite da kupite svoj omiljeni hladni napitak od ječmenog slada i hmelja. A onda, odjednom, shvatate da postoji čak tridesetpostotna šansa (1 od 3, razumemo se?) da je – koje god pivo u ponudi izabrali – ono napravljeno od strane jednog te istog proizvođača.

A upravo to će se dogoditi u najskorijoj budućnosti, s obzirom da je vodeći svetski proizvođač piva “Anhojzer-Buš InBev” – čiji najpoznatiji brendovi su BadvajzerStela ArtoaBeks ili Korona – dogovorio preuzimanje drugog najvećeg globalnog proizvođača piva, britansku kompaniju „SABMiler“, za neverovatnih 104,2 milijarde dolara. Doduše, tek iz petog pokušaja, nakon frenetičnih jednomesečnih pregovora i „cenkanja“ oko vrednosti akcija. Prethodne četiri neuspešne ponude AB InBev-a iznosile su, redom, 38, 40, 42,15 i 43,5 funti po akciji, ali su one listom bile odbijane od strane britanskog proizvođača, smatrajući da “potcenjuju” vrednost kompanije. Rukovodstvo SABMiler-a je naposletku pristalo na preuzimanje od strane snažnijeg igrača na tržištu za 44 funte (oko 67 dolara) po akciji. Ovaj iznos, inače, viši je za skoro 50% od zaključne cene deonica britanskog proizvođača, dan pre nego što je Anhojzer-Buš potvrdio da otpočinje proces kupovine svog dojučerašnjeg rivala.

PADAJU REKORDI: Uticaj novostvorenog saveza na globalno tržište piva biće neverovatan. Ne samo što se se radi o najvećem preuzimanju jednog proizvođača alkoholnih pića ikad, zatim i najvećoj kupovini preduzeća u istoriji Velike Britanije, već se radi o četvrtom najvećem korporativnom udruživanju svih vremena. Ovaj dogovor ubedljivo je oborio i sve rekorde u dinamičnom sektoru maloprodaje i robe široke potrošnje. Interesantno je da je do njega došlo svega nekoliko dana pošto je američki kompjuterski gigant „Del“ kupio EMC, kompaniju specijalizovanu za skladištenje podataka, za čak 67 milijardi dolara, čime je oboren rekord u još jednoj važnoj globalnoj industriji – naprednom tehnološkom sektoru.

Nakon što se i formalno udruže u jedan savez – a računajući trenutnu cenu deonica AB InBev-a i SABMiler-a na berzi – nastaće privredni gigant vredan neverovatnih 275 milijardi dolara (ilustracije radi, ukupna godišnja produkcija roba i usluga u Srbiji, njen BDP, iznosi negde oko 44 milijarde dolara). Portfolio novog mega-proizvođača sadržao bi više od 400 brendova, koji podmiruju trećinu svetskog tržišta piva. SABMiler, inače, vlasnik je pivara GrolšFosters, „češkog“ Pilsner Urkel, kao i mnogih drugih poznatih marki. Ova nova poslovna grupacija bi na aktuelnoj rang-listi najprodavanijih piva u svetu imala “svojih” 18 od 40 najtraženijih, ili, još preciznije, čak devet od prvih dvadeset globalno najomiljenijih alkoholnih napitaka od slada i hmelja. Primera radi, AB InBev je i pre udruživanja zauzimao 21% svetskog tržišnog učešća, a SABMiller 9,7%. Među prvih pet na svetu nalaze se još i Hajneken sa 9,1%, zatim Karlsberg sa 6,1% i kineski državni proizvođač China Resources Enterprise sa 6 odsto tržišnog učešća.

Za mnoge upućene, proces preuzimanja označio bi kraj konsolidacije i podele karata u toj industriji, budući da su četiri velike zapadne kompanije ionako već prisutne na globalnom tržištu i proizvode više od polovine piva u svetu. Mediji već spekulišu da će, nakon preuzimanja, najbolje proći top-menadžeri britanskog proizvođača, koji će među sobom podeliti više od dve milijarde dolara od akcija, dok će od ove transakcije samo izvršnom direktoru SABMiler-a Alanu Klarku pripasti više od 80 miliona funti (oko 123 miliona dolara). A koliko je međunarodni biznis umrežen – i to na svim (ne)zamislivim nivoima – možda najbolje govori podatak da je jedan od dva najveća akcionara SABMiler-a Altria Grupa, široj javnosti sigurno poznatija kao proizvođač čuvenih „Filip Moris“ cigareta (Marlboro, L&M, Bond itd.).

Da li će ugušiti konkurenciju: AB InBev i SABMiller brendovi

Da li će ugušiti konkurenciju: AB InBev i SABMiller brendovi

OPREZ REGULATORA I KUPACA: Međutim, neće sve biti tako ružičasto. Kada je prethodne sedmice britanski SABMiler (skraćeno od “South African Breweries”, firme osnovane još 1895.) saopštio da su “odbori AB Inbeva i Sab Milera u načelu postigli dogovor o ključnim uslovima ponude”, bilo je jasno da će u nekim zemljama, poput SAD i Kine, antimonopolski regulatori ubrzo krenuti da razmatraju da li se tu radi o stvaranju monopola na pojedinim tržištima. Samo u Americi, recimo, dve kompanije – udruženim snagama – držale bi čak 70 odsto tržišta, pa je sva prilika da će biti prinuđeni da prodaju značajan deo svoje imovine u toj zemlji, kako se ne bi našli na udaru Ministarstva pravde SAD. Sličan scenario može biti viđen i u Kini, jer dva proizvođača kontrolišu više od 40 procenata tržišta piva u toj azijskoj državi. Nova grupacija mogla bi da proda i deo svog biznisa u Istočnoj Evropi, što bi potencijalno mogli da iskoriste manji globalni rivali, Hajneken ili Karlsberg, koji već imaju razgranate poslove na Starom kontinentu.

Ukoliko već dogovorena finansijska mega-transakcija bude “aminovana” od strane regulatornih tela – a sva je prilika da hoće, jer kapital, posebno ovako krupni, uvek nađe svoj put – buduća zajedničko preduzeće nekada ljutih rivala imaće 224.000 zaposlenih, a svoje operacije sprovodiće od Australije, preko Južne i Severne Amerike, zatim Azije, Kine, pa sve do Afrike. Dogovor će stvoriti preduzeće sa prihodima većim od 70 milijardi dolara, i koje proizvodi čak 80 milijardi litara piva godišnje.

Inače, belgijsko-brazilska kompanija AB InBev poznata je i našem tržištu, jer je svojevremeno za 326 miliona evra kupila Apatinsku pivaru, koja je kasnije, tokom godina, nekoliko puta menjala vlasnike – od investicionih fondova, do drugih proizvođača piva.

DA LI JE I KOKA-KOLA NA METI: Preduzeće AB InBev inače ima reputaciju nemilosrdnog igrača na tržištu, koji odveć lako i efikasno ume da „smanjuje troškove“ (čitaj, otpušta zaposlene). Na lokalnim tržištima ume i da “guši” konkurenciju – pre svih male, nezavisne proizvođače piva – i da kupcima nameće svoje velike brendove, po značajno višim cenama. Poslednjih godina, na stotine malih pivara širom Evrope i SAD pronašle su svoje tržišno “mesto pod suncem”, i opravdana je bojazan da će nakon ovakvog udruživanja moćnih igrača, nezavisni proizvođači sve teže uspeti da se nametnu velikim trgovinskim lancima, pabovima i restoranima.

Takođe, moglo bi se reći da je čitav afrički kontinent značajan razlog što se AB InBev upustio u tako skupu investiciju. Velika većina robnih marki belgijsko-brazilskog proizvođača piva prodaje se u Severnoj i Južnoj Americi, kao i u Evropi. Sa druge strane, SABMiler već tradicionalno posluje na afričkom kontinentu, gde ima stabilne izvore prihoda, napravljene od barem četrdesetak brendova piva. Prvi čovek AB InBeva Karlos Brito potvrdio je ovakve medijske analize, rekavši da je Afrika “ključna komponenta” dogovora.

Posebno zanimljiv aspekt čitave priče jeste i pretpostavka po kojoj će novoformirani pivarski gigant pokušati da preuzme divove na tržištu bezalkoholnih pića – Koka Kolu ili Pepsi. Ovakvu perspektivu budućeg razvoja podgreva činjenica da i jedan i drugi proizvođač piva već imaju uigranu saradnju sa čuvenim američkim „soft drinks“ brendovima: SABMiler sa Koka Kolom, dok AB InBev posluje sa rivalskim Pepsijem. I mada je donedavno izgledalo da je Koka Kola – sa svojih 180 milijardi dolara tržišne vrednosti – odveć preveliki zalogaj, u narednih nekoliko godina zajedničkim snagama dva vodeća proizvođača piva, takav scenario mogao bi postati itekako ostvariv.

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s