Kako se odgovara na represiju ili hronologija bezočne Bus plus akcije protiv Beograđana

Zagovornik sam fer odnosa. Međusobne podrške, ali i kontrole. Znam da nema “besplatnog ručka”. Usluge ili proizvodi se, naravno, plaćaju. Ništa sporno. Međutim, ono što se ovih dana dešava na ulicama Beograda, a zove se bezmalo “udruženi zločinački poduhvat” fantomske privatne firme i arogantne političko-poslovne klike gradske vlasti – kodnog naziva Bus plus – protiv Beograđana koji žele da se voze javnim (podvlačim, javnim, dakle ne privatnim) prevozom, zahteva građansku reakciju, solidarnost, ili, ako baš hoćete, otvoreni otpor prema nasilničkom i bahatom ponašanju onih koji na silu sprovode svoje ingeniozne ideje o unapređenju efikasnosti (!) gradskog prevoza.

Kako je uopšte došlo do toga da se prema stanovnicima Beograda, one većine koja se svakodnevno vozi gradskim prevozom, skupina bahatih kontrolora potpomognuta pripadnicima komunalne policije, ophode kao prema marvi, pitanje je na koje, svi skupa, tražimo odgovor. Kao da su građani sve sami delikventi i potencijalni kriminalci i šverceri, pa im se, preventive radi, mora prići uz povike, bahato i sa prutom, sumnjičavo i preteći u svakom smislu? Ovo bespravno trkeljisanje i nedolična represija nad građanima Beograda, haos u saobraćaju i prevozu, moralo bi, posledično nadam se, prouzrokovati i bunt, otpor svih normalnih stanovnika ovog grada.

Krivi su putnici: Gužve na „stajalištima“ GSP-a

Od samog početka, stvari su bile više nego sumnjive: u februaru 2012. otpočeo je sa radom novi sistem naplate usluge putnicima i upravljanja javnim gradskim prevozom pod nazivom Bus plus. Znamo već da je u pitanju posao prodaje personalizovanih (na ime i prezime) i nepersonalizovanih (određen broj vožnji) karata za javni prevoz. Stotine i stotine hiljada kartica je odštampano i prodato građanima, koji su, već tada, osetili „čari“ nesnosnih gužvi i čekanja u redovima. I odmah se postavilo pitanje ko se “ovajdio” od prodaje tolikih karata? Građani Beograda? Aha, kako da ne.

U čemu je, dakle, problem? U pristupu, za početak, u tajmingu, takođe, ali nadasve u realizaciji ove ideje, u kojoj se čitav sistem javnog gradskog prevoza stavlja u funkciju ostvarivanja – po svaku cenu izgleda! – profita nekakvog privatnog konzorcijuma nakačenog, poput krpelja, na gradske jasle. A građani su, njih milion i po, ko ih pita, uostalom, dužni da sa što više prilježnosti i entuzijazma – bez ikakvih primedbi i talasanja – iz svog džepa obezbede izvršenje ovog plana.

Ko im je dao moć nad građanima: Kontrolori na okupu

Ako pričamo o prvom među osnovnim problemima, pristupu, dakle, ovaj vrli “posao veka” u srpskoj prestonici – na očigledno nameštenom tenderu i sa unapred poznatim pobednikom – dobio je konzorcijum nekakvih sumnjivih firmi, dok je “menadžer sistema” Bus plus-a, lice V.V., inače rođak Aleksandra Vlahovića, visokog funkcionera Demokratske stranke. Slučajno? Da, ukoliko bi Beograd bio radikalsko-julovska despotija, ali ne, to ne može biti slučaj, jer već petnaest godina, u kontinuitetu, Beogradom vladaju perjanice srpskih demokrata, ponajviše iz DS-a.

Problem po sebi je i overavanje karata, famozno “validiranje” (jerbo tako ne asocira na neke druge, često smrtonosne efekte igranja sa različitim psihoaktivnim supstancama, šta li?). Personalizovana karta, za razliku od nepersonalizovane, unapred je plaćena za ceo mesec bez obzira na broj vožnji, a sa nje se ne skida nikakav novac. Dakle, služi kao klasična markica za vožnju. Odakle onda ideja da se i one “moraju”, pod pretnjom novčanih kazni ili izbacivanja iz vozila, validirati? Ko to uopšte sme da kontroliše, imenom i prezimenom, stotine hiljada ljudi i njihovo kretanje, koji dnevno putuju od take A do tačke B? Šta je to? Bus plus policija?

Sistem je taman krenuo da se nekako uhodava, ali izgleda nedovoljnom brzinom za velike finansijske ambicije i apetite šefova Bus plus-a i njihovih mentora iz Grada. Pravi haos nastaje uvođenjem „druge faze“ rada sistema i novih mera kontrole putnika i njihovih karata. Ovu fazu karakterišu naprečac obeležena vrata za ulazak, odnosno izlazak iz vozila javnog gradskog prevoza, kao inovi oblici kontrole na 12 najfrekventnijih punktova javnog prevoza, dok će u određenom broju označenih vozila biti prisutna stalna kontrola”. Posebno iritira sistem kazni za potencijalne prekršioce ovih “pravila”, jer  putnik koji uđe na pogrešna vrata u autobuse GSP-a platiće kaznu do 75.000 dinara! Tako ispada da je putnik koji se usudio da u gradski autobus uđe na srednja vrata počinio teži prekršaj od vozača koji je prošao kroz crveno svetlo i izazvao saobraćajni udes!?

Kontrolori i komunalna policija – koju inače ne plaćaju privatne firme, već građani Beograda posredstvom gradskog budžeta – zajednički merkaju na stanicama putnike, proveravaju u vozilima njihove karte, dok autobusi na stanicama stoje po desetak minuta, praveći dugačke kolone. Tek kada se osumnjičenim putnicima nakon detaljne pretrageamin da ostanu u vozilu, autobus konačno može da krene.

Osionost se ogleda i u pretećim posterima koji su se pojavili po autobusima i na kojima alarmantno piše: „Vaša linija je ukinuta? Linije na kojima se ne očitava dovoljno putnika biće ukinute“ itd. Odakle pravo toj grupi privatnika da svojevoljno menjaju i ukidaju linije gradskog prevoza? Ko ih je ovlastio? Gradonačelnik, lično? E pa ne može ni on, da je još toliki, što se kaže.

Sve to govori o neizmernoj želji Bus plus kreativaca da se spinuje, izokrene realnost, te da se po onoj narodnoj „drž’te lopova“  krivica za haos koji je nastao preusmeri na građane, odnosno putnike. O tome govori i više nego nedolična, agresivna kampanja kojom se „uteruju u red“ korisnici javnog prevoza u Beogradu: „Dugo ste čekali?“ ili „Gužva je?“ pitanja su kojima nas obasipaju Bus plus posteri, dok se objašnjenje nalazi odmah ispod tih kretenskih „hedlajnova“ – to je zato što se švercujete i ne plaćate kartu. Nije nego!?

Ti si kriv: Plati, pa se klati, ali bukvalno

Kada je u pitanju drugi ključni problem novog sistema naplate i kontrole, a to je tajming, kako je moguće da su usred najgore ekonomske krize još od vremena sankcija, u zemlji koja je na dnu evropske lestvice po svim ekonomskim, socijalnim i društvenim parametrima, gradski čelnici i privatni bizmismeni, udruženim snagama, našli način da beskrupulozno cede hronično prazne novčanike građana i terorišu putnike koji koriste javni prevoz u (njihovom) glavnom gradu?

O realizaciji ove kampanje prisilne naplate karata već je dovoljno rečeno, a građani su na svojoj koži već iskusili njeno haotično dejstvo još od 15. jula. Traljava obrazloženja čelnika grada da će dodatne mere kontrole doprineti da GSP bude bolja firma, jednom u budućnosti, potpuno su van logike. Je l’ to znači da Beograđani treba da budu zamorčići koji eksperimentalno, unapred, plaćaju pripejd uslugu nekim sumnjivim tipovima, samo zato što nam oni – na majke mi! – obećavaju da će gradski prevoz procvetati, nekad?

Vozilo za 21. vek: Oblepljeni autobus

Pojedina istraživanja pokazuju da GSP ima naplatu od 80% i bez Bus plusa, dakle netačno je da Beograđani ne plaćaju svoj prevoz, ali itekako imaju razloga da se pitaju kuda ide novac od svih mogućih nameta, infostan-ova, poreza i slično. U zemlji Srbiji i u gradu Beogradu, u kojima se mesečno obrću, pozajmljuju i uplaćuju milioni evra, a još više ih, izgleda, netragom nestane bez ikakvog traga ili zapisa, usuditi se da građane podvgnete maltretmanu i blokirate gradski prevoz i saobraćaj samo zato što hoćete da naplatite 101% usluga – ravno je veleizdaji. A zna se kakve su posledice tog akta. Radikalizovati društvene prilike u Beogradu, značilo bi isto što i pojačati vrelinu ringle na kojoj se već puši ekspres lonac.

Postoje samo dva načina da se izađe iz ovog tinjajućeg sukoba na relaciji gradska vlast+Bus plus vs. građani Beograda. Neopozivom ostavkom svih koji stoje iza ovog pljačkaškog pohoda na džepove korisnika GSP-a i momentalnim ukidanjem „druge faze“ rada Bus plus sistema, ili će se, već dovoljno poniženi građani, dosetiti brojnih načina radikalizacije društvenih protesta koji, uveren sam, moraju uslediti vrlo brzo. Jer, legitimna forma građanske neposlušnosti uspešno se izborila i sa mnogo većom represijom, onomad 2000-te, setimo se samo radnika Kolubare u Lazarevcu, a sličnih primera ima još.

Na pretnje i nepravdu odgovara se akcijom, ne pasivnošću. Nizak standard, nezaposlenost, nervoza, neizvesnost i beznađe, pa još i letnje vrućine, opasna su smesa kojom se ne bi trebalo poigravati, dolivajući ulje na vatru. Izgleda da toga nisu svesni kreatori beogradske stvarnosti. Pitam se samo zašto još nisu reagovali drugovi ili gospoda iz tehničke, ili buduće vlade Srbije u formiranju. Ako to nije urgentno pitanje za akciju nekakvog kriznog menadžmenta, ne znam šta jeste.

 

Advertisements

5 mišljenja na „Kako se odgovara na represiju ili hronologija bezočne Bus plus akcije protiv Beograđana

  1. Mislim da establisment nema cega da se plasi, nas narod je specificna marva, nemamo taj minimum drustvene svesnosti i odgovornosti koji je potreban da se marva organizuje u pokusaju da prekori establisment. Ne bih cak ni spomenuo bilo kakvu mogucnost bilo kakvog ugrozavanja tog establismenta…

  2. alal ti plavajs ! fenomenalno si ovo formulisao…
    samo jedno se pitam – kad nista drugo nije izazvalo nerede u Beogradu, hoce li ovo… i da li im je svrha da barem tako ako vec nisu uspeli drugacije , dignu Beograd na noge… da li se ovi, sto su isti ko oni, bore za ili protiv ovog naroda….
    tekst ti je toliko dobar da sam ga pozvala na svoj sajt…. ocu reci reblogovah ga….

  3. Ma mi smo marva definitivno
    Da te neko maltretira za sopstvene pare, to je katastrofa
    I u autobusu niko nista, sve je kao normalno, ne bune se.
    Ma ljudi bre imate li vi neka svoja prava ili da vas gazi ko i kako hoce

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s