Kako sam postao neprijatelj „4P“ marketinga?

Tokom fakultetskog „raspusta“, donekle iznuđenog usled arktičke zime koja je našu Vladu navela na proglašenje vanredne situacije u zemlji, čovek mora, hteo-ne hteo, da kontemplira o mnogim stvarima.

Na dnevni red je došla i struka – vreme je da se razbiju i neki marketinški tabui, a jedan od njih, čuveni „4P“ marketing miksa, perjanica je teorije i prakse već više od pola veka.

Da se razumemo, nemam ja ništa protiv onih čuvenih reči koje počinju sa „P“ – podsećanja radi, u pitanju su Product(proizvod), Price(cena), Place (distribucija, prodajno mesto, bolje rečeno) i Promotion (promocija) –  a koje su diktirale usmerenje marketinške misli decenijama unazad, već – kako to obično biva kada zataji krajnji rezultat – o pravoj hiperprodukciji navrat-nanos osmišljenih, novih reči koje, navodno, otkrivaju sasvim nove mogućnosti za proširenje teorije o 4P.

Marketing miks na početku: „4P“

I tako je nauka, a za njom i „indigo-struka“ (ona koja slepo prati i kopira „teorijske novotarije“, koliko god besmislene one bile) definisala prvo još dva „P“ marketinga – People i Process.

Ali avaj! Ni to nije bilo dovoljno, pa su se teoretičari uzmuvali da po svaku cenu dopune svoje naučne misli i tako su došli su do nove ključne reči, sedme po redu: Psychical (evidence).

Džaba, dokoni pop i jariće krsti, kaže naš narod. Ajmo još koju, rekoše teoretičari i – tras, gle čuda! – setiše se još nekih, preko potrebnih „P“ marketinga: PaymentProfit, Praise, Professional (approach), Positioning, Prestige, Perks,  Pleasure, Pace.

Koga ne mrzi, nek prevodi, ko će ga znati uostalom, možda mu upravo tada sinu nove, čarobne marketinške ideje?

I taman smo se ponadali da će usled ove prave eksplozije novih marketinških pojmova (zamislite, nova reč na P, da li da se odmah javim nekoj nadležnoj instanci i zaštitim svoja autorska prava,  i patentiram – gle, još jedna! – ovaj svoj naučni doprinos, hm?) čitav korporativni svet doživeti pravu renesansu poslovanja, ali ne vredi…

Eto, već četvrtu godinu zaredom, moderna civilizacija nastala na osnovama ideologije liberalnog kapitalizma doživljava krizu bez presedana, u kome su se i poslovanje i primeri iz prakse i perspektiva (koliko samo novih „P“ na raspolaganju, divota!) raspali kao kula od karata.

Rešenje? Idemo dalje, kažu marketinški gurui, štancovaćemo bez prestanka nove pojmove marketinškog miksa (papazjanije, pre će biti? Krasna opisna reč, domaća pride, i počinje pravim slovom).

I, kao na traci, ređaju se Purpose, Purchaser, Push/pull, Personal relationships, Packaging, Persuasion, Performance, Proactive, Pull together, Perform, Permission, Pain (ova mi se posebno sviđa, tačno opisuje pravo stanje stvari!), Periodic, Persistent, Partners, Psychology, Perceptions

Stigosmo tako do 34 „P“. Zamislite, trideset-i-četiri-Pe, ej!? Nešto tu nije u redu, zar ne?

I onda se neko konačno setio i rekao – dosta! Nema više nabujale inflacije besmislenih reči i pojmova. Hajde da se okrenemo trenutku u kome živimo, sadašnjosti, i što je još važnije, budućnosti.

Ako već postoji potreba da se, po nepisanom marketinškom pravilu, definišu reči koje počinju sa „P“, neophodno je da se, naprosto, promeni ugao posmatranja, i postavi pitanje šta je to što potrošači, kupci, zaista žele u novom, tehnološki naprednom, digitalizovanom svetu, gde sve počinje i završava se – Internetom!?

U svetu danas ovu globalnu mrežu koristi više od dve milijarde i sto miliona ljudi, zar ne bi bilo dovoljno, ispočetka, osmisliti neka drugačija „P“ koja će njima biti zaista od koristi? I tu dolazimo do novih pojmova, zbog kojih će korisnici možda početi da osećaju da su njihove potrebe, namere i želje naišle na iskreno razumevanje od strane preduzeća, koja će se, sa svoje strane, potruditi da im zaista ponude najbolje od onoga što im je na raspolaganju u tom trenutku.

Savremeni marketing pristup prati razvoj tehnologije i novih modela poslovanja i prilagođen je potrošačima koji su informatički dovoljno pismeni i veoma zahtevni.

Da nisu marketeri preterali: Inflacija reči koje počinju sa „P“

Ovakav pristup otvara potpuno nova pitanja, koja bi se mogla definisati kroz četiri inovirana „P“, a to su: Participation, što se odnosi na aktivan odnos potrošača prema poslovanju preduzeća i podrazumeva (ne)posredno učestvovanje potrošača u  aktivnostima preduzeća. Personalization, koja se u savremenom marketing konceptu bazira na približavanju preduzeća potrošačima na osnovu velikog broja informacija (bazama podataka) koja su im na raspolaganju; Predictive modeling, podrazumeva, u najkraćem, razumevanje i predviđanje onoga šta potrošač želi kako bi mu se to ponudilo u pravo vreme, na pravom mestu i po pravoj ceni.

I na kraju,  Internet je omogućio i stvaranje virtuelnih zajednica (communities) spajajući korisnike iz celog sveta kroz zajednička interesovanja. Termin P2P (Peer-to-peer) označava sve popularniju tehnologiju koja omogućava razmenu najrazličitijih sadržaja/fajlova putem Interneta, što je svakako fenomen koji bi preduzeća morala imati u vidu pri kreiranju novog proizvoda, usluge ili poruke.

I evo nas, ponovo, na početku. Razvodnjenost originalnog „4P“ koncepta usled apsurdne hiperprodukcije novih pojmova koji počinju sa slovom P, dovela nas je do stvaranja potpuno novog nukleusa u naučnoj i teorijskoj marketinškoj misli. Koliko će se inovirani 4P modeli kvalitetno primeniti, odnosno primiti u praksi, ostaje još da se vidi. Vreme, ionako, uvek i nepogrešivo dâ svoj sud. Nema razloga da bude drugačije ni kada je marketing miks u pitanju.

 

Advertisements

Jedno mišljenje na „Kako sam postao neprijatelj „4P“ marketinga?

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s