PRVIH 125 GODINA JE NAJTEŽE

Kompanije kao što su Koka Kola, Mercedes-Benz, Bulgari ili Greč (Gretsch), predstavnici su potpuno različitih industrija, ali sve njih povezuje jedan neverovatan jubilej: više od 125 godina uspešnog poslovanja na izuzetno konkurentnom i globalizovanom tržištu koje se stalno menja

U današnjim turbulentnim vremenima, kada svetska ekonomija doživljava možda najteže trenutke u svojoj istoriji, kada kompanije širom sveta traže način kako da povrate stabilnost i otpočnu novi ciklus razvoja, kada čak ni pojedine države ne mogu da se nose sa sve većim bremenom kredita i neotplaćenih dugova, nekoliko multinacionalnih, globalnih kompanija, približno u isto vreme, proslavile su jubilarni 125. rođendan.

I uopšte nisu „ostarile“, naprotiv. Iskustvo stečeno u čak tri veka, pomoglo im je da ojačaju, steknu globalnu reputaciju kvaliteta i pouzdanosti, ali i da decenijama zadrže vodeća mesta u industrijama u kojima posluju.

Interesantno je da su su ove kompanije odolevale ne samo zubu vremena i aktuelnom dobu – koje karakterišu brzina i želja za promenama po svaku cenu – već su nadjačale i potrošačku ideologiju koja stvara svest o tome da proizvodi treba da traju najduže jednu sezonu. A možda čak i kraće!

Kompanije kao što su Koka Kola, Mercedes-Benz, Bulgari i Gretsch, svaka na svoj način, uspele su da (p)ostanu sastavni deo korporativne kulture, utkane u sam DNK savremenog biznisa, i bez njih, nijedna od oblasti u kojima posluju više ne bi bila ista. Zašto je to tako?

Upravo stoga, jer simbolizuju dugovečnost i tradiciju, kao i želju da se iznova vraćamo starim, proverenim vrednostima koje čine neizostavni deo potreba svakog normalnog ljudskog bića.

Koka Kola (osnovana 1886.)

Najuspešniji američki simbol i proizvod koji ne samo da nije menjao svoj osvežavajući ukus i sastav (pa čak ni dizajn boce!), već je uspeo da materijalizuje mit o američkom snu i prenese ga na generacije mladih širom sveta. Brend čija se tržišna vrednost danas procenjuje na više od 70 milijardi dolara i proizvod koji se prodaje u više od 200 zemalja na svim kontinentima

Bulgari (1884.)

Blještavi simbol italijanskog nakita, spoja elegancije i luksuza. Danas je to globalna, multinacionalna kompanija sa diverzifikovanom ponudom luksuzne robe i usluga, čiji se portfolio sastoji od nakita, satova, kozmetike, kožne galanterije i hotelijerstva. Njegovo ime postalo je daleko poznatije od države gotovo identičnog naziva, a koja već vekovima bitiše u Evropi.

Mercedes-Benz (1886.)

Srebrna trokraka zvezda simbol je nemačkog perfekcionizma, tehničkog savršenstva i kvaliteta. Proizvod koji je Nemačku učinio brendom. Decenijama su automobili iz ove fabrike smatrani najkvalitetnijim i najluksuznijim na tržištu. Mercedes je u svojoj istoriji patentirao čak 80.000 pionirskih otkrića, koja su utabala put razvoju i napretku čitave auto-industrije.

Gretsch (1883.)

Kompanija koju od svog osnivanja, kroz pet generacija, vode članovi porodice Greč, spada među najznačajnije proizvođače muzičkih instrumenata na svetu. U svetu muzike, Gretsch je simbol kvaliteta i luksuza, čiji proizvodi se do danas ručno izrađuju. Možda najbolji opis za kombinaciju kvaliteta i izgleda njihovih instrumenata dao je jedan naš poznati gitarista koji je rekao da Greč „nije gitara, već komad antikvitetnog nameštaja!“.

I opet, gde smo tu mi? Srbija naravno, nema proizvod ili brend koji bi se merio sa gore navedenim imenima. Svakako ne u globalnom smislu prepoznavanja. Donekle možda, Knjaz Miloš, simbol svih mineralnih, kiselih voda u zemlji, mogao bi da se, na mikro nivou, svojom tradicijom i kvalitetom, uporedi sa brendovima o kojima je bilo reči u ovom tekstu. Međutim, Srbija ima neke druge brendove, proizvodekoji su je održali i koji traju, u kontinuitetu, bar 200 godina: proja, kajmak, šljivovica i ajvar (pinđur ili ljutenica, ko više voli).

Iako naizgled smešno deluje poređenje, ipak ima neke istine u tome. Ovi srpski, zemaljski proizvodi možda nikad neće doseći globalne, nebeske visine, ali će svakako opstati i odoleti svim iskušenjima tranzicije, globalizacije, konstantnih promena i potrošačkog mentaliteta. Srbi će i dalje imati privilegiju da na svojoj trpezi imaju ove slasne, domaće brendove koji nas čine toliko jedinstvenim i drugačijim od ostatka sveta. Ne znaju, bre, stranci šta propuštaju.

 

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s