Kakve veze imaju Vikiliks i Rupert Mardok (iliti: Internet rocks!)

Internet je ovih dana “objasnio”. Rasplamsala se prva prava internet mega-afera zvana Vikiliks, zbog koje su, nekako tiho i bez pompe, nezapaženo prošle još dve značajne vesti koje objašnjavaju suštinsku prirodu i funkciju interneta – a to su, bez dileme, informacije i novac.

Posle objavljivanja stotina hiljada stranica strogo poverljivih diplomatskih dokumenata američkog Stejt dipartmenta na sajtu Vikiliksa, s pravom se postavlja pitanje da li je zvanični Vašington potpuno izgubio kredibilitet partnera sa kojim se otvoreno razgovara o svim važnim svetskim pitanjima? Jer, ako će se, usled curenja poverljivih informacija, svi ti razgovori i diplomatske depeše i prepiske već koji mesec kasnije naći na naslovnim stranama medija širom sveta, to samo znači da je nešto trulo u sistemu koji se danas koristi za čuvanje američkih (i svetskih) tajni.

Otkrivaju strogo čuvane tajne: Vikiliks

Ali, ne moraju Amerikanci preterano da brinu zbog toga. Neće ih sajt Vikiliks i njegov šef u ilegali Džulijan Asanž baš toliko ugroziti, jer, kako je rekao Robert Gejts, sekretar za odbranu SAD, samo nekoliko dana od izbijanja afere: „Vlade posluju sa Amerikom, zato što je to u njihovom interesu. Ne zato što nas vole, ili nam veruju, ili zato što misle da mi umemo da čuvamo tajne. Mnoge vlade posluju s nama, jer nas se plaše, ili nas poštuju, a sve – zato što smo im potrebni. I to će se nastaviti“, kaže ministar vojni Amerike i, naravno, ostade živ.

Međutim, nisu samo informacije jedina i najvažnija karika u lancu svetske onlajn mreže. Novac je, razume se, podjednako važan element svrhe postojanja interneta.

I gle čuda, gotovo nezapaženo je prošla informacija da je prošlog ponedeljka ukupna zarada od prodaje preko interneta u Sjedinjenim državama prvi put u istoriji premašila milijardu dolara. Toga dana, koji se popularno naziva i sajber-ponedeljak, najveći broj američkih onlajn trgovaca počinje sezonu popusta, a milioni Amerikanaca, prikovani za svoje računare, nemilice troše zarađen novac na najpovoljniju ponudu robe na akciji.

Idealno vreme za onlajn kupovinu: Sajber ponedeljak

U apsolutnim brojkama onlajn-prodavnice su uspele da prodaju robu vrednu milijardu dolara, a na kupovinu preko interneta se odlučilo oko 107 miliona korisnika. Znači li to da Amerikanci, polako ali sigurno, izlaze iz krize?

I za kraj, šok za sve poklonike jedne od najpopularnijih i najstarijih sajber društvenih mreža. Kompanija „Njuz korporejšn“ medijskog magnata Ruperta Mardoka (80) razmatra prodaju svog vebsajta za druženje Majspejs zbog – gubitaka.

„Njuz korporejšn“ – u kojem je vremešni Mardok osnivač i vlasnik, predsednik upravnog odbora, generalni direktor, jednostavno alfa i omega kompanije – kupio je sajt Majspejs za „tričavih“ 580 miliona dolara 2005. godine, što je tada najavljivano kao Mardokovo „preobraženje u entuzijastu interneta“. Ali, ne lezi vraže, čak i iskusni stari lisac poput Mardoka može da se prevari i uđe u posao krajnje neizvestan i – neisplativ.

Da li je vreme za penziju: Rupert Mardok

Majspejs odavno ima problem da konkuriše arhi-rivalima poput „Fejsbuka“ i „Tvitera“ i zato bi bilo bolje da se čika Rupert mane novih tehnologija i vrati poslu koji najbolje zna – tradicionalnim medijima i njihovom razvoju. Ili da ode u zasluženu penziju, da ne ispadne kako ga je vreme sustiglo i konačno – pregazilo.

 

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s