Novi Supermen – marketinški trik ili potreba generacije?

U 21. veku bilo je prirodno da Supermen, kao i svaki proizvod, dobije novi, marketinški osmišljen i novom tržištu prilagođen, facelift

Verovatno ste se zapitali kakve sad veze ima Supermen – izmišljeni superheroj sa planete Kripton koji spašava Zemlju i njene stanovnike nebrojeno puta – sa marketingom?  Itekako ima!

Svi smo već naučili jednu od osnovnih lekcija marketinga da se želje i potrebe potrošača neprekidno menjaju, evoluiraju, te se, shodno tome, moraju menjati – t.j. novim okolnostima, zahtevima i potrebama tržišta, prilagođavati – i proizvodi.

U ovom slučaju, reč je o kreativnoj (marketinškoj-u-prahu!) modifikaciji jedne od najvećih ikona stripa – Supermenu.

Najnovija reinterpretacija života mladog Supermena na “početku njegove karijere superheroja”, u stripu tvrdog poveza pod nazivom Superman: Earth One, nudi nam potpuno nov pogled na čuvenog Čoveka od čelika. Autori čuvene strip kuće DC Comics, iz čije kuhinje su ponikli i junaci poput Betmena, Wonder Woman, Munje, ekipe iz The Justice League i mnogi drugi, ponudili su nam vizuelni doživljaj koji  briše poznate stereotipe o liku Klarka Kenta (Supermenovom ljudskom alter egu), bilo da je u pitanju njegov “civilni” ili “superherojski” identitet.

Supermen 21. veka? DC Comics nudi modernu interpretaciju priče o mitskom superjunaku

Priča opisuje period kada se mladi Klark Kent preselio iz „rodnog” mestašca Smolvila u velegrad Metropolis, gde je i pronašao posao reportera u listu Dejli Plenet. Tvorci stripa ponudili su nam pomalo mračnog, ljutitog i neshvaćenog dvadesetjednogodišnjaka, i njegov bledi, gotovo vampireskni izgled, koji potpuno odudara od „klasičnog” poimanja ovog strip junaka.

Ništa nije ostalo od onog stidljivog i smotanog mladića, koji nosi naočare i demode odela sa tankom kravatom, već se sada susrećemo sa momkom koji svojim spoljašnjim izgledom ni malo ne odudara od vršnjaka. Klark Kent sada nosi jaknu sa kapuljačom, uske prijanjajuće košulje i farmerke modernog kroja. Njegovu drugu, unutrašnju stranu, nezemaljskog humanoida ogromne snage, odaju jedino užarene oči koje, kada zatreba, seju već čuvene laserske zrake.

Potrebno je, naravno, istaći da se i u ovoj najnovijoj verziji Supermena, njegova hraniteljska porodica, koja ga je pronašla u srušenoj svemirskoj kapuli, svojski trudi da ga odgoji u duhu pravih vrednosti i usadi one vrline po kojima će biti nadaleko poznat  – a to su poštenje, čast, pravdoljubivost itd.

Klark Kent – sada kao ljutit i neshvaćen 21-godišnjak

Zašto su se onda autori iz DC Comics, kao čuvari nasleđa priče o Supermenu – ikone stripa koja bi danas napunila 72 godine – odlučili na tako radikalan (marketinški) preobražaj svog junaka? Jednostavno, bio im je potreban lik sa kojim bi mogle da se identifikuju sadašnje generacije mladih čitalaca, ukratko, bio im je potreban „Supermen 21. veka”.

Pogledajmo to iz perspektive vremena: kada se, 1938. godine, Supermen prvi put pojavio na kioscima, svet je bio na ivici rata koji će iz temelja promeniti globalno ustrojstvo toga doba. Društvu je bio potreban superheroj koji će, makar u mašti, biti snažniji i moćniji od nadilazeće pretnje nacizma i fašizma. Kasnije, početkom osamdesetih godina 20. veka, kada je na velika platna stigao čuveni Kristofer Riv u ulozi mitskog superheroja, Supermen je bio prilagođen tom trenutku – svetu koji je bio podeljen Hladnim ratom dveju supersila, Sjedinjenih država i Sovjetskog saveza.

I sad, kako bi izgledalo da se u dvehiljaditim, eri globalizacije i tehnologije, koja na mikronivou ima za posledicu sveopšte ljudsko otuđenje i nesigurnost, ne menja lik –  makar i nadljudske snage – koji i sam traži način da se uklopi i snađe u svetu koji ga okružuje? Utoliko više što je tuđin, neshvaćen i ugrožen, što bi i mogla biti primarna osećanja savremene mlađe generacije, koja utočište pronalazi u virtuelnom svetu interneta, igrica i sajber društvenih mreža poput Fejsbuka ili Majspejsa.

Supermen i dalje nosi čuveno plavo-crveno odelo i plašt

U 21. veku bilo je sasvim prirodno da Supermen, kao i svaki proizvod, dobije novi, marketinški osmišljen i novom tržištu prilagođen, facelift. Naravno, glavni junak i dalje nosi plavo-crveno odelo sa čuvenim „S” na grudima, kao i dugački crveni plašt. Toliko daleko u svojoj reinterpretaciji – koliko god kreativni i originalni bili – autori već nisu mogli da idu.

Ostaje nam da vidimo kakav će biti odjek mlađe publike kojima je prevashodno i namenjena nova, modernija verzija priče o superjunaku, koga smo svi mi, makar jedanput, kao deca, poželeli u našim redovima u borbi sa sveopštim zlom.

 

Advertisements

Jedno mišljenje na „Novi Supermen – marketinški trik ili potreba generacije?

  1. moram priznati da, ovako objasnjeno, novi s-men ima smisla. a i meni se svidja 🙂 ne volim kad super junake prave kilavim seprtljama koje svako ismejava dok su „ljudi“ (supermen, spajdermen…).

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s