Šta se zgodi kad se VOJSKA rodi?

Ko je bio u vojsci, znaće o čemu pričam. Vojska, to je čudo jedno, čini mi se da moj boravak tamo spada u kategoriju Top 5 doživljaja u životu – čovek tek kad obuče uniformu shvati zašto se decenijama ljudi sećaju događaja iz vojske, šta je sve  neophodno da se stoički podnese „red, rad i disciplina“, kakav je/ ili kakav može biti sistem nadređen-podređen, na koji način je moguće prekratiti vojničke muke Tantalove, ko sve živi u ovoj zemlji i kako sve to skupa, na kraju, bude jedno sjajno iskustvo.

Postoji nepisano pravilo koje kaže da se svaki vojni rok deli na dva, vremenski približno jednaka, ali suštinski potpuno drugačija, pa čak i suprotstavljena dela: 1. „GUŠTERSKI“ i 2. „DŽOMBASTI“.

Elem, „gušteri“, mladi vojnici koji tek stignu u kasarnu, novajlije, još ništa ne znaju o PE-ES-u, strojevom koraku, pozdravljanju zastave (ponosno se vijori na vojničkom „krugu“, nema šta!) i tek ih čeka mukotrpan put savladavanja pešadijske i ine obuke, već u zavisnosti od vesa i roda koje imaju upisane u vojnoj zelenoj knjižici itd.  Sa druge strane, matore kuke, ili popularno „džombe“, prekaljene vojničine, već su prošli sito i rešeto maslinasto-zelenog života u ograđenom prostoru i samo broje dane dok im se vojska ne zahvali na patriotski utrošenoj godini i pošalje ih kući.

So, what’s the point, pitate?  Naravno, poenta je u tome da svi vojnici, želeći da što pre završe „guštersku“ i uđu u fazu „džombi“, ne shvataju da im upravo ta prva faza ispunjava dane KAKVIM-TAKVIM poslom, uvek se nešto rmbači i šljaka, sklapa i rasklapa naoružanje, vežba gađanje ili šta već… Gušteri, za razliku od matorih vojnika, nisu dokoni i ne moraju da ‘vataju zjale po ceo dan u hodnicima kasarne i da se nerviraju oko suviše sporog proticanja dana i noći, precrtavajući dane u kalendaru  do konačne „slobode“. Nema ničeg goreg od vojničke dokonosti, verujte mi na reč.

Ja sam svoje vojničke dane odslužio pošteno, ali pošto sam u (tada se zvala Vojska SCG) kasarnu otišao kao prilično mator, sa 26, sebi sam našao i zanimaciju da tokom onih dosadnih dana posle obuke piskaram o nekim vojsci-u-tranziciji zanimljivim temama. Kako se u mom slučaju spojilo lepo i korisno, to je čudo neviđeno – politikolog/novinar po obrazovanju, a vojska krenula sa reformama, zaista milina! 🙂

I tako je nastao ceo serijal tekstova koje sam u uniformi pisao o evroatlantskim integracijama, institucijama EU, ulozi naše vojske u svemu tome, a moje starešine su već našle način da se ovi članci objave u vojnim časopisima i listovima

Verovali ili ne, po naređenju jednog nadređenog oficira – „Gde je onaj POLITIČAR, Mitrović!“ – dao sam čak i izjavu u čuvenoj „Dozvolite (da se obratimo)“ emisiji. Koje ludilo! Prozborih dve-tri afirmativne, sve je super, družimo se, obuka na nivou, hvala vojniče, molim, i drugi put. Posle se to „pod obavezno“ gledalo u onoj zajedničkoj prostoriji sa TV-om, izuzev mene, jer sam tad već bio na nagradnom odsustvu od nekih 5 dana, ako se ne varam!

Sve u svemu, da ne dužim, raspisah se onomad ja, ispade na kraju sve to ok, i zahvaljujući „modernim“ tehnologijama – skeneru, laptopu i internetu, hvala lepo! – danas svi možete da vidite kako je Urke svoje vojničke dane tamo neke 2003. kratio pisanjem za list Vojska i stručni časopis (ne znam jel to i dalje izlazi?) Vojni informator.

Tekstovi su bili o evropskim integracijama (tadašnje SCG) i pojedinim institucijama EU; jedna od neizbežnih tema tih godina bila je priključenje nekadašnje zajedničke srpsko-crnogorske države programu Partnerstvo za mir; I na kraju, bilo je reči i o Savetu Evrope (P.S. Tih godina smo još uvek verovali da će i za nas biti neke vajde od te „mitske“ Evrope, ali džaba, prošlo je gotovo punih 10 godina, a mi i dalje tapkamo u mestu. Šta ćeš, za nas tamo očigledno nema mesta, neće nas, brate, i tačka!).

Sledi galerija! MIR-NOO!  🙂

2 mišljenja na „Šta se zgodi kad se VOJSKA rodi?

  1. eee, nema vise toga… sad je em sest meseci em je uskoro nece ni biti. i ko ce onda leteti „gusterov let“?

Ostavite odgovor

