MARKETING SPORTSKE INDUSTRIJE

Eksplozivan razvoj sporta i aktivnosti vezanih za sport tokom proteklih decenija, podstaknut jednom novom filozofijom koja pokušava da ujedini sportske i poslovno marketinške aspekte – u svetu u kome su razvoj industrije, napredak tehnologije, razvoj komunikacija i opšta globalizacija postali sada već glavne odrednice razvoja čovekovih delatnosti u XXI veku – uslovili su  stvaranje jedne nove industrijske grane, po mnogo čemu specifične u odnosu na klasične industrijske grane i oblasti.

SPORT KAO INDUSTRIJA: Oblast sportske industrije jedna je od najbrže razvijajućih industrija u svetu. Sportska industrija, čiji je proizvod u jednom slučaju nematerijalan, neopipljiv, ali ima svoju sportsku, marketinšku i finansijsku dimenziju, a u drugom slučaju izrazito materijalan (kada govorimo o konkretnim sportskim proizvodima, opremi, sportskim objektima itd.), našla je svoje mesto među vodećim industrijskim granama. Takođe, kao relevantna industrijska grana, u različitim segmentima je predmet stručnog i naučnog istraživanja brojinih istaživača, autora i naučnih radnika. Na nekoliko desetina univerziteta menadžment sportske industrije u okviru menadžmenta u sportu je predmet i teorijskog i praktičnog i naučnog i stručnog istraživanja. Posebna oblast u okviru sportske industrije kojoj se pridaje najveća pažnja jeste marketing.

Predmet magistarskog rada ”Marketing menadžment u savremenoj sportskoj industriji” je da analizira i rasvetli brojna pitanja vezana za marketing sportske industrije, koji je po svom sadržaju smešten u više područja korpusa industrije sporta. U ovom radu obrađena su različita područja i primene savremenog marketinga kao što su istraživanje sportskog tržišta, različiti pojavni oblici sportske industrije, marketing menadžment sportskih događaja i sportskih takmičenja u profesionalnom sportu, marketing proizvođača sportske opreme, marketing samih sportista i profesionalnih klubova, izuzetna uloga medija u sportu i dr.

MARKETING U SPORTU: U sportu se na specifičan način odražavaju opšti marketinško menadžerski prinicipi koji vladaju u drugim industrijskim granama i u poslovnom svetu uopšte. Sportske organizacije se prilagođavaju novim trendovima, usvajanjući nove sisteme takmičenja, i u težnji za opstankom i napretkom, kako finansijskim tako i sportskim, svoje aktivnosti usmeravaju i na pronalaženje sponzora i atraktivnih medijskih ugovora.

Posmatrajući sport i smerove njegovog razvoja, možemo zaključiti da on odavno ne predstavlja samo oblik fizičke aktivnosti, rekreacije ili težnje za postizanjem visokih rezultata, već se pretvorio u jednu ozbiljnu privrednu granu. Prisutno je sve veće interesovanje javnosti za sport i sportske rezultate, što posledično vodi povećanoj zainteresovanosti medija i kompanija da preko sporta dopru do te iste javnosti. Sportska javnost predstavlja jednu veliku i značajnu ciljnu grupu za sve kompanije koje se bave proizvodnjom sportske opreme, pića, ali i kompanija sa polja uslužnih delatnosti. Ekonomski gledano, sport je postao jedan od promotivnih kanala za velike multinaconalne korporacije. Ovakav odnos kompanija prema sportu i finansijska podrška obezbedili su sportskim organizacijama i sportistima sigurnu osnovu za dalji razvoj. Tu je svakako neophodno istaći i značaj proizvođača sportske opreme u razvoju sportske industrije, novih tehnoloških i tehničkih dostignuća, kao i promociji sporta uopšte.

SRPSKI PARADOKS: Srbija, a to važi i za bivšu Jugoslaviju, je u sportskom smislu u velikom broju kolektivnih,  pa i individualnih sportova, sportska velesila. Cilj magistarskog rada ”Marketing menadžment u savremenoj sportskoj industriji” je da istraži i rasvetli ona područja koja su karakteristična za sportsku industriju, a koja su od velikog značaja za rast i razvoj sportske industrije i u našoj zemlji. Svedoci smo jedne paradoksalne činjenice: da smo zemlja sa izuzetno razvijenim sportskim rezultatima (u klupskom, reprezentativnom i individualnom sportu), a da je sportska industrija na ovim prostorima još na početnom nivou svog razvoja. I pored toga, marketing u sportu, posebno u profesionalnom sportu, je na izvesno višem nivou, ali daleko od toga da je uporediv sa marketingom sportske industrije kakav postoji u najrazvijenijim sportskim zemljama u svetu, pre svega u SAD i Zapadnoj Evropi.

U Srbiji je, pored toga, izuzetno mali broj naučnih radova posvećen istraživanju sportske industrije, menadžmenta sportske industrije, marketinga sportske industrije, ekonomije sporta i sl. I na tom polju naša zemlja mora da nadoknadi veliki zaostatak za savremenim svetom i naučnim trendovima.

GLOBALNO SPORTSKO TRŽIŠTE: Sportski marketing predstavlja relativno novo polje u širem konceptu marketinga. Sportski marketing konstantno evoluira i menja se na današnjem slobodnom i globalizovanom tržištu sportske industrije. Globalizacija, koja je pogodila čitavo savremeno društvo, nezaobilazan je fenomen i faktor koji je pogodovao rastu sportskog tržišta U sportu, odnos proizvođača i potrošača još je izraženiji zbog sve većeg rasta i razvoja same sportske industrije koja je – uz neviđeno širenje i dostupnost putem svih sredstava informisanja i novih medija, kao što je internet – čitave kontinente pretvorila u gotovo jedinstveno tržište.

Važno je naglasiti da marketing u sportskoj industriji nije jasno razgraničen od drugih industrija. Današnji sport obimno koristi korporativno sponzorstvo i novac od televizije kako bi mogao da ostane konkurentan i plati najbolje sportiste na adekvatan način. Kompanije koriste lige, klubove, pojedinačne sportiste kako bi diferencirale sebe i svoje proizvode u veoma konkurtentom poslovnom okruženju. Svi nivoi sporta, od najmanjih takmičenja do onih od globalnog značaja, na određeni su način pod uticajem sportskog marketinga. Danas su velike sportske organizacije ili klubovi prave multinacionalne kompanije koje posluju na tržišnom principu, a primena marketing menadžmenta i razvoj sportske industrije uopšte, u visokom su stepenu korelacije.

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s